Episod 133: Low Yat dan Samseng dan Penipunye..

korang pernah berpengalaman membeli belah di Low Yat??
maaflah.. aku bukan orang yang sering ke Low Yat..
jika terdapat barang komputer yang perlu dibeli.. aku lebih selesa beli di Digital Mall Seksyen 14, Petaling Jaya
walaupun parking boleh tahan macam tutttttt... tapi masih selesa untuk membeli belah.. 
kedai die tak de la murah sangat dan sale gilo-gilo macam Low Yat (LY) kot..
tapi.. berhemah la sikit.. tak tau la lepas ni kan... 
kalau barang-barang kamera.. aku setakat ni beli kat Plaza Pudu je.. 
kat Digital Mania.. 
beli kat LY sekali je.. beli flash.. 
body camera lak.. urusan incik suami.. 
dia beli dengan orang je.. ehehehehehe tu je termampu..

Nak dijadikan cerita.. 
hari tu adik sepupuku mengadu.. dia perlukan kamera ASAP..
jadi minta pendapat aku mana yang baik.. dan harga bagai-bagai.. 
aku bagi die price dari YL (bukan Low Yat taw tapi YL)...
pastu aku suruh refer pada abgnakkal.. 
sebab die ni kaki usha rege.. usha info bagai-bagai.. 
sekali.. abgnakkal terus set.. nak ajak dia pergi LY... 
pergi usha terus beli..
kenapa Low Yat?? mungkin sebab banyak choice kot... 
dan barang murah.. 
jadi.. 
sabtu tu.. dah lewat pon pergi.. 
sebab abgnakkal kerja Sabtu tu.. balik lak lambat...
mana tah die pergi.. 
balik tu terus suruh aku siap-siap.. pastu tak bagitau nak pergi mana.. 
die cume cakap.. "Kita nak jumpa orang.. pastu pusing-pusing.. "
rerupe nye.. dari Serdang pergi Shah Alam pick up sepupu aku.. then pergi Puchong lak pick up kawan die.. 
pastu baru gi KL.. 
sangatlah bertuah suami aku nih... 

pergi tu... usha dari satu kedai ke satu kedai.. 
usha price paling sedap.. 
masa tu.. paling sedap RM3100 untuk Canon 60D... 
tapi tak dapat beg dan memory card... 
usha-usha lagi.. 
dapat la... RM3150 untuk body + kit lens (18-55mm) + free beg n memory kad, tripod
sekali bila kata nak amik .. akak tu kata.. "Ala dik.. store dah tutup la.. datang la esok..."
disebabkan time tu dah kol9malam..dan memang dorang malas dah nak usha kedai lain.. 
dorang decide datang lagi esok nye.. 

pulang la kami.. 

esok nye.. petang baru kami gerak.. 
sebab kawan abgnakkal cakap die nak pergi hantar adik die gi main bola.. 
tapi rupa-rupenye tak jadi.. tapi kami tak perasan sms die.. 
kol6 baru gerak.. sama perjalanan macam semalam.. 
jemput kawan abgnakkal dulu then gi Shah Alam.. 
sampai Low Yat.. pergi tingkat atas dulu.. 
kawan abgnakkal mau beli CSL SPice.. RM499.. 
dah macam iPhone dah aku tengok... 
nice gak la.. 
lepas usha-usha enpone... baru la turun ke kawasan camera.. 
pergi kat kedai akak semalam tu.. 
tapi sekali lagi kami dikecewakan... stok akak tu dah habis dijual.. 
akak tu tanya kenapa tak datang pepagi... dealer akak yang lain pon dah habis... 
pastu akak tu gi deal dengan kedai depan die.. kedai Cosmos... 
die try dapat kan 60D dengan harga die.. 
jadi Cosmos deal nk jual kami dengan rege akak tu... 
tapi upRM30 la... RM3180..
pastu die dok pusing-pusing.. suruh beli tu la.. beli ni la.. pung pang pung pang.. jadi la RM3350... 
masa tu kami minta UV filter dengan tripod..
pastu by the time kami kata nak beli je.. dia kata.. "TAK DE STOK"
kitaorang ni punye la sedih.. jadi kami berpecah pergi tanya kedai lain.. 
aku dah aim satu kedai melayu ni.. die buka booth je.. dan dok betul-betul depan Cosmos tu.. 

AKU : Bang, 60D  ada bang
ABG : Ade.. 
AKU : 60D dengan kit lens 17-55 berapa bang
ABG : (kira-kira gune kaukulator..pung pang pung pang...) RM5000.. body dengan 17-55 2.8
AKU : ehh bang.. jgn la memain bang.. sy nak kit lens je.. takkan 5000 kot... 
ABG : oowhh cakap la 18-55..
AKU : (daaaaa... dah kata kit lens.. takkan kit lens 2.8 kot.. ni sape yang bangang ni. setakat salah nombor je kot)
ABG : (pung pang pung pang.. tekan kaukulator sambil bukak-bukak file die.. ) ok la..abg bagi kau RM3299.. ni cost price ni.. harga dealer.. 
ABGNAKKAL : ape kau bagi.. (tetibe laki aku datang dengan kawan die..memule aku dengan sepupu aku je)


lepas tu.. mula la sesi kutuk mengutuk.. panjang la entry ni.. aku sambung karang la....




first time aku jumpa anugerah ni.. Anugerah Kedai Harga Patut.. hahaha


nota untuk kawan-kawan yang tak gune DSLR -
Kit lens adalah lens permulaan yang dibekalkan oleh pihak pengeluar.. contoh.. Canon akan bekalkan sama ada 18-55mm atau 18-135mm... 
18-55mm bermaksud jarak fokus zoom nye.. 
apabila di sebut 17-55 2.8.... 2.8 mengrefer kepada bukaan aperture nye.. dan 17-55 tu.. fokus zoom nye la.. 
ni fahaman aku la kan.. kalau silap maaf kan aku.. heheh teori failed la..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

8 Doa:

ejaMaria said...

owh... tak paham... tp akak mmg tak pegi low yat ni... klu ada apa2 nak (gadget komputer je la) kirim kat member lelaki... tak kan pegi punya la... pernah pegi lama dulu... tak suke tpt tu...

Dee said...

aku pun x suka gi low yat..tgk kat midvalley sudah..

atty's said...

lama giler dah tak g lowyat..mau 4 taun kot

aritu mcm nak pergi..tp tak jadi..

PUANSTOBERI said...

wohoo..menda tk faham la..lens ke hapa suma tu.
tknak tpt sesak leh tgk kat times square. situ da ada IT centre. Ada jugak kedai kamera suma. lagi sng dan tenang sket.

KSWSK said...

skang org ckp brg kat lowyat tu brg lowya...

Just Call Me Bitt said...

ooo gituw kesahnya...saya p lowyat beli barang komputer jek tak pernah beli ape2 berkaitan camera dan hp kat situ..tak rak berani lagi la...

cikbedahlaser said...

kak maria.. time memude dlu boleh la kot pergi.. skrg.. maleh la.. ramai org kan.. x larat nk laayan

ALoNa CintamaniszLite said...

mana sambungan citernye, pidah??

Followers

Mari tinggalkan jejak anda di sini.. nanti saya gi rumah awak lak..