Ujian Saringan untuk Kanser Sistem Pembiakan - Kanser Servik

salam tawan-tawan..
lama ai tak menepek cerita di sini kan??
pagi ni aku blog walking dan terjumpa blog akak ni...
so tergeraklah hati wanita aku ni.. nak kongsi dgn korang....
untuk lelaki yg dah berkahwin...
sampai-sampai kan lah kepada isteri korang...
korang sayang isterikan??? klu tak sayang jangan amik taw...
ok??


redi people... readyyyy goooo

Apakah itu kanser servik?





  • Kanser pangkal rahim.
    • Servik adalah bahagian pangkal atau bawah rahim yang bersambung dengan vagina.
  • Penyakit di mana sel-sel di servik membiak secara luarbiasa.
  • Ia boleh terbahagi kepada :
    • Peringkat awal
      • Berlaku di sekitar servik
    • Peringkat lewat
      • Merebak ke tisu-tisu berhampiran atau organ tubuh yang lain / 'malignant'
      • seperti paru-paru melalui sistem aliran darah
  • Merupakan kanser kedua terbanyak di kalangan wanita selepas kanser payudara.
  • Di Malaysia, senario yang sama berlaku dan terdapat peningkatan kes sejak kebelakangan ini.
  • Dianggarkan lebih kurang 18 orang wanita dari setiap 100,000 penduduk mengidap kanser ini.
  • 7.9% (2,000 - 3,000 kes setiap tahun) dari semua kes kanser yang dimasukkan ke hospital kerajaan adalah terdiri dari kanser servik.
  • 10.5% dari kematian wanita yang mengidap kanser di hospital kerajaan adalah disebabkan oleh kanser servik.

Apakah penyebab kanser pangkal rahim?

Penyebab sebenar tidak diketahui tetapi terdapat beberapa faktor risiko yang mungkin boleh dikaitkan dengan penyakit ini. Jika seseorang wanita mempunyai salah satu dari faktor berikut, mereka adalah golongan yang berisiko tinggi:

  • Memulakan perhubungan seksual pada usia terlalu muda.
  • Mempunyai pasangan seks berbilang
  • Mengandung lebih dari 5
  • Jangkitan kuman melalui hubungan seksual seperti 'HPV' (Human Papilloma Virus/wart virus)
  • Kurang jagaan kebersihan anggota sulit
  • Merokok (Kajian mendapati merokok boleh membuatkan sistem imun tubuh badan lebih terdedah kepada jangkitan virus dan penyakit berkaitan dengannya).
  • Kurang daya tahan melawan penyakit, disebabkan oleh jangkitan atau penyakit tertentu.

Para penyelidik masih cuba memahami mekanisma bagaimana faktor-faktor berikut berperanan menyebabkan kanser servik.

Adakah anda mengetahui tanda dan gejala kanser pangkal rahim?

Sila rujuk kepada doktor sekiranya anda mengalami salah satu daripada gejala berikut:

  • Perdarahan yang luarbiasa dari vagina (bukan haid)
  • Perdarahan yang banyak
  • Perdarahan yang berpanjangan
  • Perdarahan di antara haid
  • Sakit
  • Kehadiran darah beku
    • Perdarahan dari vagina selepas hubungan seksual
    • Sakit semasa hubungan seksual
    • Perdarahan dari vagina selepas putus haid
    • Keluar cecair yang luarbiasa dari vagina
  • Berbau
  • Bercampur darah

Bolehkah kanser pangkal rahim dikesan?

Ya, boleh.

Kanser servik mengambil masa yang lama untuk terjadi - lebih kurang 10 - 15 tahun.

  • Ia memakan masa berbulan atau bertahun untuk seseorang itu diserang kanser.
    • Serangan kanser biasanya berlaku di kalangan wanita yang berumur diantara 40 - 60 tahun.
  • Sebelum sel kanser servik dikesan, tisu-tisu di servik mula berubah di mana sel-sel luarbiasa mula dikesan (dikenali sebagai 'dysplasia')
  • Sel-sel luarbiasa ini boleh dikesan melalui ujian pap smear



Apakah ujian yang mengesahkannya?

Sekiranya keputusan ujian pap smear anda positif, doktor akan meneruskan dengan kaedah colposcopy. Sekiranya keputusan ini menunjukkan adanya "invasif" kanser, ujian seterusnya akan dijalankan :

  • Full blood count
  • Liver function test
  • Renal profile

Nota : Buat masa ini tiada ujian darah 'Tumor Markers' untuk mengesan kanser servik.

Apakah rawatan yang disediakan?

Doktor akan memberi kaunseling kepada anda mengenai rawatan pilihan yang bersesuaian.
Biasanya, terdapat 3 jenis rawatan :

  • Pembedahan
  • Radioterapi
  • Kemoterapi

Keputusan rawatan bergantung kepada jenis sel kanser yang dikesan.

Bagaimana untuk mencegah kanser pangkal rahim?

  • Mencegah lebih baik dari merawat.
  • Amalkan cara hidup yang sihat.
  • Setia pada pasangan anda.
  • Lakukan pap smear setiap 3 tahun.
  • Jumpa anggota kesihatan dan lakukan ujian pap smear, jika masih belum dilakukan lagi.

Apakah itu ujian Pap Smear?

  • Merupakan suatu ujian untuk memeriksa kesihatan servik.
  • Ia boleh menyelamatkan nyawa anda
  • Ia adalah satu saringan untuk mengesan keadaan pra-kanser (sebelum terjadi) iaitu terdapat sel serviks luar biasa yang boleh mengakibatkan kanser.
  • Ia adalah sempena orang yang pertama menjumpai cara ini pada tahun 1940 iaitu DR. GEORGE PAPANICOLAOU.
  • Ia adalah satu prosidur yang mudah di mana sedikit sel diambil dari servik dan dihantar ke makmal untuk kajian.
  • Tidak perlu ubat atau bius.
  • Mengambil masa beberapa minit sahaja.

Soalan Lazim


Adakah ujian itu menyakitkan?

  • Tidak menyakitkan.
  • Jika anda merasa tegang semasa prosidur dijalankan, anda mungkin rasa tidak selesa, cuba relak dan tarik nafas panjang.

Siapakah yang harus menjalani ujian tersebut?

Wanita berumur diantara 20 - 65 tahun, mereka yang pernah atau aktif dalam hubungan seksual.


Siapakah yang akan menjalankan ujian tersebut?

Doktor atau jururawat yang terlatih akan menjalankannya.


Apakah yang sebenar berlaku semasa ujian tersebut dilakukan?

  • Tanggalkan seluar dalam.
  • Berbaring di atas katil.
  • Doktor atau jururawat akan memasukkan alat kecil yang dinamakan spekulum ke dalam vagina dengan lembut supaya servik boleh dilihat.
  • Sejenis kayu 'wooden spatula' dan berus yang kecil 'cytobrush' dimasukkan ke dalam pangkal rahim (keseluruhan servik 360o) untuk mengambil sedikit sel.
  • Sampel ini disapu di atas slaid dan dihantar ke makmal untuk diperiksa di bawah mikroskopi dimana laporan akan dibuat.
  • Ujian ini mengambil masa beberapa minit sahaja.

Apakah persediaan awal yang patut saya lakukan?

  • Ujian ini tidak dapat dijalankan semasa anda kedatangan haid.
  • Pastikan dapat tarikh temujanji sebelum atau selepas haid.
  • Waktu yang sesuai adalah pertengahan atau selepas 10 hari kitaran haid.

Bagaimana dengan hubungan seksual sebelum ujian?

  • Anda tidak digalakkan melakukan hubungan seks 24 jam sebelum ujian dijalankan kerana ia menyebabkan keputusan yang tidak tepat.
  • Jangan lakukan 'duoche' atau gunakan spermicid, perancang keluarga, kaedah halangan atau penggunaan jelly 'lubricant' 2 hari sebelum ujian dijalankan. Bahan kimia yang terdapat dalam bahan tersebut mungkin boleh memberi kesan kepada kualiti sampel.

Bilakah saya mendapat keputusannya?

  • Bila anda melakukan ujian tersebut, anda akan diberitahu masa dan tempat untuk mendapatkan keputusan..
  • Biasanya dalam 3 minggu hingga 3 bulan bergantung kepada beban kerja makmal dan klinik tersebut.

Berapa kerap saya perlu membuat ujian Pap Smear?

  • Sekiranya anda berumur antara 20 - 65 tahun, pernah atau aktif dalam hubungan seksual, anda digalakkan untuk menjalani ujian ini setiap tahun selama 2 tahun.
  • Sekiranya keputusan itu negatif, anda digalakkan mengulangi setiap 3 tahun sekali.

Dimanakah saya boleh mendapatkan ujian tersebut?

  • Di semua klinik dan hospital kerajaan
  • Di klinik/hospital swasta
  • Federation of Family Planning Association Of Malaysia (FFPAM)
  • Lembaga Penduduk Perancang Keluarga Negara (LPPKN)

Apakah makna keputusan tersebut?

  • Keputusan yang normal bermaksud tiada keadaan luarbiasa atau masalah yang dikesan.
  • Keputusan yang luarbiasa bermaksud, anda dan anggota kesihatan perlu berunding untuk rawatan selanjutnya.
  • Keputusan luarbiasa adalah seperti berikut :
    • Kesan mikroorganisma atau virus (Jangkitan penyakit kelamin) boleh dikesan pada smear.
    • Sel-sel itu mungkin berubah akibat jangkitan (perubahan ini sementara dan setempat ('benign' - bukan menunjukkan kanser)
    • Sel-sel di servik mungkin menunjukkan perubahan seperti keadaan pra-kanser (sebelum berlaku kanser).
  • Apa yang patut dilakukan seterusnya :
    • Rawatan susulan
    • Ulangi ujian pap smear dalam 3-6 bulan
    • Jalani pemeriksaan kolposkopi

Apakah itu kolposkopi?

  • Satu alat diagnostik yang membolehkan doktor melihat saiz dan kawasan servik yang luarbiasa.
  • Ia adalah kaca pembesar yang membolehkan doktor melihat dengan jelas perubahan pada servik.
  • Alat ini tidak dimasukkan ke dalam tubuh badan.
  • Kurang menyakitkan.
  • Sesetengah orang merasa tidak selesa.
  • Sampel tisu biopsy mungkin diambil untuk ujian selanjutnya.
  • Kawasan itu mungkin dirawat dengan 'electro coagulation', 'laser' atau 'cryosurgery' untuk memusnahkan tisu-tisu yang terlibat.

Apakah persediaan awal yang patut saya lakukan?

  • Tidak boleh dilakukan semasa kedatangan haid.
  • Pastikan mendapat tarikh temujanji sebelum atau selepas haid.
  • Waktu yang sesuai ialah pertengahan atau selepas 10 hari kitaran haid.
sumber : http://www.myhealth.gov.my





kongsi-kongsi lah dengan kawan-kawan yang lain...
kita tak pasti apa yang menunggu kita..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

my memories..






salam....

masih kentut?? dah..dah la tu... kentut je...

well...memories come back.....
waktu yg telah berlalu... tidak boleh diulang kembali....
yang sudah... biarlah sudah....

i miss my old friends...
miss all of you...

kadang-kadang..kita rindu dengan waktu lalu kerana...
waktu itu kita masih mentah...masih baru..

tapi... semasa waktu itu... kita benci...kite menyampah.....

apa-ape pon... sejarah tak mungkin berulang...



wall of frame...


CSB 2/03 n 1/04


baru balik dr camping kt UPM, PD under kelolaan JPA3


sengal...



trio... tp duo je yg buat...ahahahha


caping..camping...


awek-awek CSB yg sengal...




ni masa aku lepas SPM..
aku masuk ILP Pedas....
masa kat ILP ni.. ade yg aku tak kawan...ade aku menyampah....
ade yang aku buat lawan...

tapi bile masa berlalu... aku rindu dgn lawanku, kawanku....
bila masa dah berlalu.. semua yang dibenci..pergi....
tinggallah rindu.....

aku rindu korang...
aku rindu masa kite bersama...
aku rindu masa kita yang masih muda....

aku sayang korang.... korang la kawan-kawan aku yang sengal...
tp best... ahaks...
korang rindu aku??

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

K.E.N.T.U.T

salam all...

lama aku tak bersiaran kan...
banyak keje la....
tak de keje pon kena wat-wat ade keje.....

korang selalu kentut tak??
eceli klu sebut kentut cam kotor kan.....
ok la...
korang selalu buang angin???

aku suke buang angin merata-rata...
sbb tak de signboard tulis...
'JANGAN KENTUT MERATA-RATA'

'JANGAN BUANG SAMPAH MERATA-RATA'
adalah...
but still oraang buang sampah merata-rata gak...

hari ni adalah hari sakit perut sedunia...
korang faham???

so ada la kawan aku ni bagi suggestsion....
'dut, ko gi la beli pad kentut...."

aku ingatkan dia main-main...
aku google la.. ehh btol la... ade...

tak caya??
klik sini....
pad kentut


aku try upload iklan dr youtube tak dpt lak.. amik la nih...


http://www.youtube.com/watch?v=AYKnRVh8e3Y&NR=1







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

AJaL...Anugerah Juara Lagu ke-24

kolobrasi 3 penyampai yang bagi aku..sempoi....
abgnakkal juga suke... (kalau die suke makna nye bagus la tu....die kedekut pujian..)


salam ke atas mu wahai sahabat....

amacam malam tadi..??
ada tengok AJaL tak??
superb ekk.....

aku tgk kat mana??
kat tv3.com.my la.....
aku mana ade tv....
umah cyber hokey.....

this morning aku terbaca status kak lang kat FB...
AJL stand for The Association of Jewish Libraries
wow.... besar juga makna nye tu..... korang faham??

jadi starting arini nak sebut AJaL...la....


masa atok ct nyanti... tv3.com.my wat hal...ade kasut busuk org je...
dapat dengar tak dapat tgk...
tapi lepas dari tu... sume berjalan lancar...
terima kasih kpd wimax yg tak buat hal malam tadi...



berbaloi mamat ni bersusah payah ajak budak2 sekolah....
tp mantap la mamat nih.. well done..

best juga persembahan die... penuh bertenaga...
tp anda bukan lah terbaik..


Senarai penuh pemenang Anugerah Juara Lagu ke 24 (AJL 24) 2010 =D

Juara Lagu (RM 35000) – Aizat – Pergi
(Komposer/Penulis lirik: Pete Teo)

Naib Juara (RM 15000) – Yuna – Dan Sebenarnya
(Komposer/Penulis lirik: Yuna, Paan, Efry, Adil)

Tempat Ketiga (RM 12000) – Faizal Tahir – Bencinta
(Komposer : Audi Mok, Penulis lirik : Faizal Tahir)

Persembahan Terbaik (RM 10000) – Aizat – Kau Aku

Vokal Terbaik (RM 10000) – Black -Aku Rindu Sayang Kamu (Komposer/Penulis lirik: Yuzai)

credit to : http://www.aenaz.com/archives/2010/01/10/keputusan-anugerah-juara-lagu-ke-24-ajl-24/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

DID I MARRY THE RIGHT PERSON?!!!!

SUMTHING 2 SHARE WITH ALL OF YOU..

This is a good article. You should read it.
Those who are still single may learn something from here....
Those who are already married may take it as a guideline to improve your
marriage....



DID I MARRY THE RIGHT PERSON?

During one of our seminars, a woman asked a common question.
She said, "How do I know if I married the right person?"
I noticed that there was a large man sitting next to her so I said,
"It depends. Is that your husband?" In all seriousness, she answered "How do you know?"


Let me answer this question because the chances are
good that it's weighing on your mind.


Here's the answer.
EVERY relationship has a cycle. In the beginning, you fell in love with
your spouse. You anticipated their call, wanted their touch, and liked
their idiosyncrasies.


Falling in love with your spouse wasn't hard. In fact, it was a
completely natural and spontaneous experience. You didn't have to DO anything. That's why it's called "falling" in love...

Because it's happening TO YOU.


People in love sometimes say, "I was swept of my feet." Think about the
imagery of that __expression. It implies that you were just standing
there; doing nothing, and then something came along and happened TO YOU.


Falling is love is easy. It's a passive and spontaneous experience.
But after a few years of marriage, the euphoria of love fades. It's the
natural cycle of EVERY relationship. Slowly but surely, phone calls
become a bother (if they come at all), touch is not always welcome (when it happens), and your spouse's idiosyncrasies, instead of being cute, drive you nuts.


The symptoms of this stage vary with every relationship, but if you
think about your marriage, you will notice a dramatic difference between the initial stage when you were in love and a much duller or even angry subsequent stage.


At this point, you and/or your spouse might start asking, "Did I marry
the right person?" And as you and your spouse reflect on the euphoria of the love you once had, you may begin to desire that experience with
someone else. This is when marriages breakdown. People blame their
spouse for their unhappiness and look outside their marriage for
fulfillment.


Extramarital fulfillment comes in all shapes and sizes. Infidelity is
the most obvious. But sometimes people turn to work,a hobby, a
friendship, excessive TV, or abusive substances.


But the answer to this dilemma does NOT lie outside your marriage.
It lies within it. I'm not saying that you couldn't fall in love with someone else. You could.

And TEMPORARILY you'd feel better. But you'd be in the same situation a few years later. Because (listen carefully to this):


THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE IS
NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND..



SUSTAINING love is not a passive or spontaneous experience. It'll NEVER just happen to you. You can't "find" LASTING love. You have to "make" it day in and day out. That's why we have the __expression "the labor of love."

Because it takes time, effort, and energy . And most importantly, it takes WISDOM . You have to know WHAT TO DO to make your marriage work.


Make no mistake about it. Love is NOT a mystery.. There are specific
things you can do (with or without your spouse) to succeed with your
marriage.


Just as there are physical laws of the universe (such as gravity), there
are also laws for relationships. Just as the right diet and exercise
program makes you physically stronger, certain habits in your
relationship WILL make your marriage stronger. It's a direct cause and
effect. If you know and apply the laws, the results are predictable. ..you
can "make" love.


Love in marriage is indeed a "decision".. . Not just a feeling ..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Selamat Tahun Baru 2010....

assalammualaikum dan salam sejahtera kawan-kawan.....

dah beranjak ke sejam dah kita masuk tahun baru...
apa perasaan..??

kalau ikutkan aku nak layan gerhana bulan pulak malam ni....
tapi malas.....

tadi konon-konon nak tengok bunga api...
akhirnya aku tengok bunga api kat kedai satey samuri bangi je....
boleh lak... tengah sedap-sedap layan borak sambil makan satey...
tetibe wayar karen kedai tu terbakar...
bergelap kedai....
bukan kotak fius yang terbakar...
tapi dekat sambungan terus dari tiang letrik yang terbakar...
kecoh ko kedai tu tadi...
aku dan abgnakkal yang layan satey kt luar...
selamba je la makan satey........

3 kali pulak tu kebakaran wat free show....
TNB datang pon die tunjukkan lagi lagak ngeri die tu....
nasib la ade fire estingusher...
tu pon jenis ABC...

kawan-kawan... kalau kebakaran dari elektrik...
jangan gunakan kain ye.. apatah lagi air....
kena guna pemadam api CO2 (karbon dioksida)...
ABC boleh maaf lagi la...
tapi tak berapa digalakkan...
kalau padamkan komputer yg shot time tu...
gune ABC... memang by by la jawabnye komputer tu....


kesian Samuri... kerugian malam ni....
habis satey hangus rentung terbakar kat dapur....

lepas lepak di Samuri..
kami ke Presint Diplomat..
lepak kat Haji Tapah lak (Geng SNAP suka lepak sini dulu...)...
lepak dgn anak buah yang sorang tu.. si apis..
gebang punya gebang...
bunga api pon aku tak heran.......

bukan sebab apa tak heran...
aku hangkut kulu kilir kamera aku....
sekali abgnakkal on....
"no CF"....
demmmm aku lupa masukkan CF aku rupa nye........
demmm...

jadi... selamat tahun baru la kawan-kawan....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Followers

Mari tinggalkan jejak anda di sini.. nanti saya gi rumah awak lak..